DÜNYA KUPASI, RUSYA'YA MEYVE İHRACATINI KATLADI

UYMSİB, 2018 yılının Ocak-Haziran dönemine ilişkin ihracat verilerini açıkladı

 

Türkiye ile ilişkilerin düzeldiği Rusya'nın aynı zamanda 2018 FIFA Dünya Kupasına ev sahipliği yapması, meyve ihracatımıza da yaradı. Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB) verilerine göre; Türkiye'nin yaş meyve-sebze ihracatı bu yılın ilk altı ayında geçen yıla göre yüzde 23 artışla 1,2 milyar dolara ulaştı.

Türkiye'nin 2018'in ilk yarısında ihraç ettiği meyve ve sebzenin yüzde 21'ini Rusya tüketirken, bu ülkeye satışta en büyük kazanç; 42 milyon dolar ile şeftaliden elde edildi. En çok ihracat yapılan ülkelerde Rusya'yı Irak ve Almanya takip ederken, ocak-haziran döneminde en fazla ihracat yapılan beş meyve; elma, şeftali, kiraz, kayısı ve nar oldu.    

UYMSİB Başkan Yardımcısı Senih Yazgan: “Rusya'ya meyve ihracatında Dünya Kupası'nın ve gelişen ilişkilerin olumlu etkisi oldu.  Dünya Kupası'na gidenler, Rusya'da Türk meyvesi tüketti.”

Futbolseverlerin büyük ilgiyle izlediği 2018 FIFA Dünya Kupası'nın geçen ay Rusya'da başlaması ve Türkiye-Rusya ilişkilerin düzelmesi, ülkemizin meyve ihracatını da şahlandırdı. Uludağ Yaş Sebze Meyve İhracatçıları Birliği (UYMSİB) tarafından açıklanan 2018'in ilk 6 aylık dönemine ilişkin verilere göre; Türkiye genelinde yaş meyve ve sebze ihracatı Ocak-Haziran döneminde geçen yılın aynı dönemine oranla miktar bazında yüzde 16 artışla 2 milyon 63 bin ton, değer bazında ise yüzde 23 artışla 1 milyar 175 milyon 565 bin dolar olarak gerçekleşti.

İkili ilişkilerin düzeldiği ve Dünya Kupasının gerçekleştirildiği Rusya'ya ihracat da aynı şekilde miktar bazında yüzde 47 artışla 297 milyon 320 bin tondan 437 milyon 816 bin tona, değer olarak yüzde 70 yükselişle 187 milyon 153 bin dolardan 318 milyon 372 bin dolara çıktı. Böylece, Türkiye'nin 2018'in ilk 6 aylık döneminde ihraç ettiği meyve ve sebzenin yüzde 21'ini Rusya tüketti. Değer bazında en çok ihracat da Rusya'ya yapıldı. Rusya'yı 135 milyon 191 bin dolarla Irak ve 118 milyon 826 bin dolarla Almanya takip etti.

Rusya'ya meyve ihracatı geçen yılı katladı

Bu yılın ilk yarısında en çok yurt dışı satımı yapılan 5 meyve; elma, şeftali, kiraz, kayısı ve nar oldu. Kiraz ihracatı yüzde 61 artarak 60,8 bin, şeftali yüzde 43 yükselerek 64,6 bin, kayısı yüzde 41 artışla 56,6 bin olurken nar yüzde 32 yükselişle 83,8 bin tona çıktı. Elma ihracatı ise yüzde 9 artarak 128,4 bin tona yükseldi.

Türkiye'nin şeftali ihraç ettiği ülkeler arasında Rusya 1. sırada yer alırken elma, kiraz, kayısı ve nar ihracatında da en fazla ürün satışı yapılan 2. ülke oldu. 38,6 bin tonla Rusya'ya elma ihracatı, 87 katına çıktı. Şeftali ihracatı yüzde 40'a yükselerek 42,2 bin tona ulaşırken, kiraz ihracatı da yüzde 118 artışla 18,5 bin ton oldu. Geçen yıl Rusya'ya nar ihracatı yapılmazken bu yılın ilk yarısında 16,7 bin ton nar ihracatı gerçekleştirildi. Kayısı ihracatında ise önceki yıllara göre fazla değişiklik yaşanmazken 20 bin ton dış satımının yapıldığı belirlendi. Rusya'ya yapılan meyve-sebze ihracatında şeftaliden 42 milyon dolar, elmadan 30,5 milyon dolar, kirazdan 25,5 milyon dolar, kayısından 17,4 milyon dolar ve nardan da 12,5 milyon dolar kazanç sağlandı.

Yazgan: “Dünya Kupası'na gidenler Rusya'da Türk meyvesi tüketti”

Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Senih Yazgan, bu yıl meyve tutumunun ve kalitesinin iyi olduğunu ve birçok üründe yakalanan kalitenin ihracata olumlu yansıdığını söyledi. Rusya'ya yönelik yaş meyve ihracatında artış yaşandığını belirten Yazgan, "Rusya'ya yapılan meyve ihracatında Dünya Kupası'nın ve gelişen ilişkilerin olumlu etkisi oldu.  Elma ihracatı, yaşanan siyasi olaylardan dolayı kesintiye uğramıştı. Problemler çözüldü, karşı tarafın direnci kalktı ve ihracat tekrar olumlu yönde ilerlemeye başladı. Böylece Dünya Kupası'na gidenler de Rusya'da Türk meyvesi tüketti" dedi.