OTOMOTİV ENDÜSTRİSİ İHRACATTA İRAN VE BİRLEŞİK DEVLETLERİ RADARINA ALDI

Otomotiv Endüstrisi 2016'da 23 milyar dolar ihracata odaklandı

OTOMOTİVENDÜSTRİSİ İHRACATTA İRAN VE BİRLEŞİK DEVLETLERİRADARINA ALDI

Otomotiv endüstrisi, 2016'daBirleşik Devletler ile İran'ı radarına aldı.Birleşik Devletler'e 2015'de yüzde 65 ihracat artışı sağlayan otomotiv endüstrisi aynı başarıya bu yıl İran'ı da katarak sürdürme peşinde.

OİB Başkanı Orhan Sabuncu, 2016'da23 milyar dolar ihracata odaklandıklarını belirterek, "Yurtdışı temaslarımızın içeriğini güçlendirerek ‘Turkey Discover the Potential' diyeceğiz. İhracatımızı artıracağız” diye konuştu.

Türkiye'nin son 10 yıldır ihracat şampiyonu olan ve bu süreçte 15 milyar dolar dış ticaret fazlası veren otomotiv endüstrisi, 2016yılı ihracat hedefinide23 milyar dolarolarakbelirledi.Otomotiv endüstrisininihracatındabaşrol oynayanUludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB), 2016'da da başarılarına yenilerini ekleyebilmek için işlevselliği artırılan yurtdışı fuarlardan, sektörel ticaret heyetlerine,hedefpazarlarBirleşik Devletler'denİran'a,Ar-Ge Proje Pazarı ve Komponent Tasarım Yarışması çerçevesinde İTÜ Arı Çekirdek'tenTÜBİTAK MAM'akadar yeni projelerini paylaştı.

OİB Başkanı Orhan Sabuncu,otomotiv endüstrisinde 2015 yılında Euro/Dolar paritesinden kaynaklı 3 milyar dolar kayıp yaşanmasına rağmen yine de başarılı bir yılı geride bıraktıklarını kaydetti. Geçen yıl yüzde 5 kayıpla 21 milyar 156 milyon dolarlık ihracata imza attıklarını vurgulayan Sabuncu,bir milyon 359bin adetüretim,iç pazardabir milyon8 bin adet satışla da sektörün 2015'i rekorlarla kapattığınıaktardı. İhracatta da adetselolarak rekor seviyede 992 bin araçsatıldığına değinen Sabuncu,bu başarılarını 2016'da da rekorlarla süsleyebilmek için yol haritasını paylaştı.

İran ve Birleşik Devletler hedef pazar

Rusya Federasyonu'nun son yıllarda otomotiv endüstrisinin hem ihracatta hem de üretimde hedef pazarı olduğunu hatırlatan Sabuncu, bu ülkede yaşanan ekonomik sıkıntılar ve Türkiye ile meydana gelen üzücü olay nedeniyle beklenen olumlu gelişmeleringerisinde kalındığına değindi. Sabuncu şöyle devam etti:

"RusyaFederasyonu'ndaki gelişmeler nedeniyleyeni pazarlara odaklandık.Komşumuz İran'ın küresel anlamda yaşadığı kısıtlamalar sona erdi. Bu ülkede de otomotiv endüstrisinde gidilecek çok yol var. Bu ülkeye ihracatta beklentimiz büyük. Tahran'asektörel ticaret heyeti düzenleyerek önümüzü daha iyi göreceğiz. Burada temsilcilik açarak endüstrimize destek olacağız.

Yeni pazar olarak Birleşik Devletler de büyük fırsatlar sunuyor. Özellikle buraya ticari araç ihracatıyla başlayan faaliyetler hızla gelişiyor. Geçen yıl Birleşik Devletler'e yüzde 65artışla ihracatımızı 780 milyon dolara yükselttik. Rusya Federasyonu pazarından kaybettiklerimizi buradan yeniden kazandık.Gözümüz yenidünyada.Bu yıl da çifte haneli büyümebekliyoruz”dedi.

‘Turkey Discover the Potential'

Yeni pazarlar için etkinliklerini artıracaklarına değinen Sabuncu, Meksika, Cidde, Şangay, Frankfurt, Wolfsburg gibi şehirlerde düzenlenecek, Önemli fuarlara da milli katılım statüsünde yer alarak ‘Turkey Discover the Potential' diyeceklerini kaydetti.

İTÜ Çekirdek programına 900 bin liralık destek

Otomotiv endüstrisinde katma değeri yükseltebilmek için Ar-Ge, tasarım ve inovasyona büyük önem verdiklerinideifade eden Sabuncu, bu yıl 5. kez düzenleyecekleri Ar-Ge Proje Pazarı ve Komponent Tasarım Yarışması'nı5-6 Mayıs'taTÜBİTAK MAM işbirliğiyle gerçekleştireceklerini belirtti. Sabuncu, "Yarışmamızı geçen yıl İTÜ Çekirdek işbirliğiyle yaparak birçok başarılı projenin hayata geçmesi için kuluçkaya yatmalarını sağladık. Bunun içingeçen yıl projelere 600 bin lirayı bulan destek verdik. Bu yıl daİTÜ Çekirdek programınadesteklerimizi sürdürerek 900 bin liraya yükselttik. Otomotiv endüstrisi olarak yüksek katma değerli üretim içinkabuğumuzu kıracağız. Bunu önce gençlerimizin bilinçaltına yerleştirerek yaratıcılık güçlerini sektörümüze yansıtacağız”diye konuştu.

Yan sanayi ihracatta yüzde 40 pay aldı

Otomotiv endüstrisi ihracatında 2015 yılı verileri dikkate alındığında ürün gruplarında yan sanayiyüzde 40 pay ve önceki yıla göre yüzde 9 gerilemeyle 8 milyar 566 milyon dolarlıkdış satış gerçekleştirdi. Bunuyüzde 33 pay ve yüzde 5 gerilemeyle 6 milyar 889 milyon dolarlık ihracatla binek otomobil ürün grubu, yüzde 20 pay ve yüzde 2 artış sağlayarak 4 milyar 241 milyondolarlık dış satışa imza atan eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar ürün grupları izledi.Otobüs, minibüs ve midibüs ürün grubuiseyüzde 6 pay ve yine yüzde 6 yükselişle bir milyar 184 milyon dolarihracat gerçekleştirdi.

Almanyada 2015 yılında yüzde 10 kayıpla 3 milyar 295 milyon dolarlık ihracatla en fazla dış satış yapılan ülke oldu. Almanya'yı yüzde 8 büyüme ve 2 milyar 657 milyon dolarlık ihracatla Birleşik Krallık ileyüzde 17 azalış ve 2 milyar 110 milyon dolarlık ihracatla Fransa izledi.İtalya'ya yüzde 6 büyüme ile bir milyar 870 milyon, Belçika'ya dayüzde 12 artışla bir milyar 86 milyon dolarihracat dikkat çekerken, geçen yıl en önemli gelişmeyi yüzde 65 oranında büyüme ve 779 milyon dolarlık dış satışla Birleşik Devleler gerçekleştirdi.

Otomotivde ihracat lideri ana sanayiden

Otomotiv endüstrisinde ihracat liderliğini 2015 yılında Ford Otomotiv, ikinciliği OYAK-Renault, üçüncülüğü ise TOFAŞ elde etti. Bu markaları daha sonra sırasıyla Kibar Dış Ticaret, Toyota Otomotiv, Bosch Sanayi, Mercedes-Benz Türk, MAN Türkiye, Good Year Lastikleri ve Türk Pirelli Lastikleri izledi.