OTOMOTİV ENDÜSTRİSİ İHRACATTAKİ PAYINI YÜZDE 17'YE YÜKSELTTİ

Türkiye'nin şampiyonu dış satışlarda ağırlığını artırıyor


Türkiye genel ihracatındaki payını 2011 Mart ayından bu yana ilk kez yüzde 17 seviyesine yükselten otomotiv endüstrisi, ağırlık ve miktar bazındaki artışlarını parite kaynaklı olarak gelirlerine yansıtamıyor.

Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği'nin (OİB) raporuna göre otomotiv endüstrisinin haziran ayı ihracatı yüzde 3 azalışla bir milyar 976 milyon dolar olurken, bu dönemde parite kaynaklı 294 milyon dolar kayıp gerçekleşti.

OİB Başkanı Orhan Sabuncu, "Otomotiv endüstrisi ihracatında reel anlamda kayıp yaşanmıyor. Haziranda ağırlık bazında yüzde 11, miktar bazında ise yüzde 18 artış gösterdik. Bu artışları gelire parite kaybından dolayı maalesef yansıtamıyoruz” dedi.

Otomotiv endüstrisi, Türkiye'nin genel ihracatındaki payını 2011 Mart ayından bu yana ilk kez yüzde 17 seviyesine yükseltti. Haziran ayında yüzde 3 kayıpla bir milyar 976 milyon dolar ihracata imza atan otomotiv endüstrisi, Türkiye genel ihracatındaki ağırlığını da artırdı. Yılın ilk yarısı dikkate alındığında ise otomotiv endüstrisi yüzde 10 gerilemeyle 10 milyar 496 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirirken, bu dönemdeki genel ihracattan yüzde 14 pay aldı.

Yeni bir ihracat şampiyonluğu hedefiyle 2015 yılında dış pazarlarda adım adım ilerleyen otomotiv endüstrisi, haziran ayında dış satışta 2 milyar dolar seviyesinin kapısından döndü. En fazla ihracat yapılan ülkelerden Almanya'ya yüzde 9, Birleşik Krallık'a yüzde 2 ve Fransa'ya yüzde 31'lik düşüşler yaşansa da Birleşik Devletler'e yüzde 132, İspanya'ya yüzde 26, İtalya'ya da yüzde 16 seviyesindeki artışlar dikkat çekti.

Yüksek pay şampiyonluğu müjdeliyor

Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) tarafından hazırlanan haziran ayı otomotiv endüstrisi ihracatı raporuna göre, sektör dış satışlarda önceki aylara göre kayıplarını azalttı. Otomotiv endüstrisinin haziran ayı ihracat performansını değerlendiren OİB Başkanı Orhan Sabuncu, genel ihracat payının en son 2010 Mart ayında yüzde 18 seviyesinde bulunduğunu, bu dönemden sonraki en yüksek paya Haziran ayında ulaşmalarının sektörün Türkiye ekonomisi içindeki önemini bir kez daha öne çıkardığına değindi. Sabuncu, "Endüstrimizin ihracat içindeki payını yükseltmesi hedeflediğimiz yeni sektörel şampiyonluğumuzun müjdesini veriyor” dedi.

Ağırlık ve miktar artışı gelire yansımıyor

Sabuncu, otomotiv endüstrisi ihracatının gelecek aylarda gelir anlamında da bir toparlanma sürecine gireceğine inandıklarının altını çizerek şöyle devam etti:

"Kayıplarımız Euro/Dolar paritesinden kaynaklı. Haziran ayında da söz konusu pariteden 294 milyon dolarlık bir eksiğimiz var. Bu kayıp olmasa geçen ayı 2 milyar 270 milyon ihracatla kapatacaktık. Yılın ilk yarısındaki parite kaybımız ise toplamda bir milyar 650 milyon doları buldu. Aslında otomotiv endüstrisi ihracatında reel anlamda kayıp yaşanmıyor. Haziranda ağırlık bazında sektör ihracatı yüzde 11, miktar bazında ise yüzde 18 artış gösterdi. Bu artışları gelire parite kaybından dolayı maalesef yansıtamıyoruz.”

Binek otomobilde artış

OİB raporuna göre haziran ayında binek otomobiller ürün grubunda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde2 artışla 698 milyon dolarlık dış satışa imza atıldı. Otomotiv yan sanayi ürün grubunda aynı dönemde yüzde 5 kayıpla 767 milyon, eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlarda yüzde 2 azalışla 386 milyon, otobüs-minibüs-midibüs ürün grubunda da yüzde 14 gerilemeyle 101 milyon dolarlık ihracat gerçekleşti. Diğer başlığı aklında da yüzde 15 kayıpla 23 milyon dolarlık dış satış yapıldı.

Yılın ilk yarısında da 2014'ün 6 aylık dönemine göre otomotiv yan sanayi yüzde 13 gerilemeyle 4 milyar 286 milyon, binek otomobiller yüzde 8 kayıpla 3 milyar 560 milyon, eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlarda yüzde 11 azalışla bir milyar 934 milyon, otobüs-minibüs-midibüs ürün grubunda ise yüzde 7 artışla 571 milyon dolarlık ihracat gerçekleşti. Aynı dönemde diğer başlığı altında da yüzde 16 kayıpla 146 milyon dolarlık dış satışa imza atıldı.

Almanya değişmez lider

Ülke bazlı veriler incelendiğinde de Almanya'ya yüzde 9 kayıp ve 288 milyon dolarla ihracat liderliğini korudu. Bunu Birleşik Krallık yüzde 2 azalış ve 237 milyon, Fransa ise yüzde 31 kayıp ve 225 milyon dolarlık ihracatla izledi. Birleşik Devletler'e yüzde 132 artışla 79 milyon, İspanya'ya da yüzde 26 büyümeyle 92 milyon dolarlık dış satışlar dikkat çekti. 6 aylık dönemde de Almanya'ya yüzde 13 kayıpla bir milyar 677 milyon, Birleşik Krallığa yüzde 10 büyümeyle bir milyar 373 milyon, Fransa'ya da yüzde 19 azalışla bir milyar 42 milyon dolarlık ihracat gerçekleşti.