OTOMOTİV İHRACATINDA AB PAYI DARALIYOR, ALTERNATİF PAZARLAR ÖNE ÇIKIYOR

06 Mart 2011

Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB), şubat ayı ihracat raporunu açıkladı. Rapora göre şubat ayı ihracatı yüzde bir artışla bir milyar 643 milyon dolar oldu. AB ülkelerine otomotiv satışı şubat ayında 3 puan azalırken, AB ülkelerinin toplam ihracat içindeki payı yüzde 68 seviyesine geriledi.

OİB Başkanı Orhan Sabuncu, şubat ayında ihracat artışının düşük seviyede kalmasının en önemli nedeninin AB ülkelerindeki sıkıntılardan kaynaklandığını vurguladı. Sabuncu, bu bölgedeki daralmayı Eski Doğu Bloğu, Ortadoğu, Afrika, Asya ve Okyanusya'ya yapılan ihracat artışları ile telafi ettiklerini söyledi.

Cumhuriyetin 100. kuruluş yılı olan 2023 yılında 500 milyar dolar ihracata odaklanan Türkiye'yi hedefine otomotiv endüstrisi taşıyor. 2011 yılını ihracat şampiyonu olarak tamamlayan otomotiv endüstrisi, 2012 yılı Şubat ayında da dış satışların lideri oldu. Şubat'ta yüzde bir artışla bir milyar 643 milyon dolarlık ihracata imza atan otomotiv endüstrisi, yılın ilk iki aylık döneminde de yüzde 3 artışla 3 milyar 227 milyon dolarlık dış satış gerçekleştirdi.

OİB, 2012 Şubat ayı ihracat raporunu hazırladı. Rapora göre AB ülkelerinde ekonomik sıkıntıların halen devam etmesiyle bu bölgeye otomotiv ihracatı Şubat'ta 3 puan azaldı ve AB ülkelerinin toplam ihracat içindeki payı yüzde 68 seviyesine geriledi. AB ülkelerinde yaşanan kayıplar ise Eski Doğu Bloğu, Ortadoğu, Afrika ve Asya ile Okyanusya'ya yapılan ihracat artışları ile telafi edildi.

AB ülkeleri ihracat artışını düşürüyor

Yeni pazarların önemine değinen OİB Başkanı Orhan Sabuncu, şubat ayında otomotiv ihracatındaki artışın çok düşük seviyelerde kaldığını vurgulayarak, "Başlıca pazarımız konumunda bulunan AB ülkelerinde yaşanan durgunluk binek otomobil pazarından sonra ticari araç pazarını da olumsuz etkilemeye başlamıştır. Ocak 2012'de AB binek otomobil pazarı yüzde 7.1, ticari araçlar pazarı ise yüzde 4,7 daralmıştır. Hafif ticari araç pazarındaki daralma yüzde 6,4'ü bulmuştur. AB ülkelerinin otomotiv ihracatımızdaki payının şubat ayında yüzde 68'e gerilemesinin buna paralel bir gelişme olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Şubat ayında dikkat çeken bir başka nokta ise bu dönemde en çok ihracat yapılan ilk beş ülkenin dördünde ihracat düşüşünün görülmesidir” diye konuştu.

Diğer yandan ürün bazında yapılan incelemede ise; yan sanayi şubat ayında yüzde 8 artış göstererek 710 milyon dolarlık ihracata imza attı. Yan sanayi yılın iki aylık döneminde de bir milyar 379 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirerek ürün bazında ilk sırada yer aldı. Bunu şubat ayında binek otomobiller yüzde 3 gerileme ve 539 milyon dolarla izledi. Yılın ilk iki ayında binek otomobiller yine yüzde 3 gerilemeyle bir milyar 38 milyon dolarlık ihracata imza attı.

Otobüs- minibüste Birleşik Krallığa yüzde 178 artış

Şubatta ayrıca yüzde 15 daralma ile eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar 287 milyon dolar, yüzde 28 artış ve 85 milyon dolarla otobüs - midibüs - minibüs ürün grubu ihracatı gerçekleşti. Aynı dönemde diğer başlığı altındaki ürünler ise yüzde 22 artışla 21 milyon dolarlık dış satışa imza attı. Otobüs-midibüs-minibüste yaşanan artışta bu mal grubundaki en önemli pazarlarımızdan olan Fransa'ya yüzde 32 ve Birleşik Krallığa yüzde 178'lik ihracat artışları etkili oldu.

Almanya'ya ihracat geriledi

Şubat ayı raporu ülke bazlı incelendiğinde ise Almanya 229 milyon dolarla yine en fazla ihracat yapılan ülke oldu. Almanya'yı 202 milyon dolarla Fransa, 142 milyon dolarla İtalya, 107 milyon dolarla Birleşik Krallık ve 104 milyon dolarla Rusya Federasyonu izledi. Bu ülkeler arasında şubat ayı ihracatında yalnızca Rusya Federasyonu'nda yüzde 9'luk bir artış olurken, Almanya'da yüzde 5, Fransa'da yüzde birin altında, İtalya'da yüzde 20, Birleşik Krallıkta ise yüzde 2 gerileme oldu. Bunun yanı sıra AB ülkelerinden Hollanda'ya yüzde 38, Polonya'ya ise yüzde 32 ihracat artışı, otomotiv endüstrisinin bu bölgeye dış satışının daha da fazla azalmasının önüne geçti.

Diğer yandan bu dönemde en dikkat çekici ihracat artışı ise; yüzde 27 ile Afrika ülkeleri ve yüzde 22 ile Asya ve Okyanusya ülkelerine gerçekleşmesi dikkat çekti.

Yılın ilk iki aylık döneminde ise Almanya'ya yüzde 10 artışla 464 milyon, Fransa'ya yüzde 10 azalışla 371 milyon, İtalya'ya yüzde 20 gerileme ile 294 milyon dolarlık dış satış yapıldı.